Kemerosotan

12 10 2008

Kini ada kemerosotan dalam ekonomi Singapura. Kini ekonomi Singapura dalam kemerosotan. Walau bagaimanapun saya masih seorang penuntut universiti, saya bimbang bahawa saya tidak boleh mencari pekerjaan selepas saya mendapat ijazah universiti.

Banyak bank dalam Negara Amerika Syarikat sudah tutup kerana mereka menjadi bankrap. Oleh sebab itu, ekonomi kini seperti Great Depression Zaman Kemurungan. Pemerintah-pemerintah sekitar dunia memberi ramai banyak wang kepada bank dan pelabur-pelabur yang dipengaruhi. Ramai orang sekarang hilang beberapa wang pelaburan mereka.

Saya perlu menyimpan wang dan membeli kurang membeli barang-barang dari masa ini. Saya perlu merancang bakal masa depan saya dengan sewarjanya juga.


Actions

Information

One response

19 10 2008
cikgu

1. Kini ekonomi Singapura dalam kemerosotan.

2. Banyak bank Amerika Syarikat (USA) tutup kerana bangkrap.

3. Great Depression: Zaman Kemurungan

4. ramai is only for human > banyak

5. beberapa (is countable) wang > pelaburan (investment) mereka.

6. kurang membeli barang-barang

7. bakal > masa depan

8 saya (dengan) sewajarnya.

8 bakal is future as in potential hence bakal menantu = potential son/daughter in law

Leave a comment