Proverb-based Story

30 10 2008

Musuh Dalam Selimut

Why and what element?
Saya memilih peribahasa ‘Musuh dalam selimut’. Element peribahasa tersebut ialah kata nama. Makna ‘musuh dalam selimut’ ialah tidak tahu bahaya kira-kira anda sendiri. Saya memilih ‘musuh dalam selimut’ kerana saya menonton satu rancangan televisyen yang ada cerita seperti itu.

Background to the story:
The story is about two good friends where one betray the other by calling up the police, revealing an unhealthy secret that the world may be overwhelmed by. Siti hid her dead baby daughter in her kitchen, after suffering from depression and not knowing the right thing to do. Huda learnt about this and reported to the police. Therefore Siti felt betrayed.

Main idea with the proverb in the story:

Pada Hari Rabu lalu, sekumpulan polis datang ke rumah Siti. Dia tidak tahu sedar kawan karibnya, Huda, menelefon kepada polis dan memberitahu polis bahawa Siti sembunyi menyembunyi satu mayat di dalam dapornya dapurnya. Sebagai kawan karib, Huda berfikir percaya Siti menjadi sudah sedikit gila, oleh kerana itu, Huda mesti membantu Siti. Mayat itu ialah bayi perempuan Siti yang meninggal pada bulan lalu. Siti terbunuh bayinya. Huda mencarikan bayi tertanya-tanya Siti apabila bayi hilang. Siti meletakkan anak perempuannya di dalam peti ais sejuk begitu supaya mayat tidak akan reput. Siti berfikir Huda musuh dalam selimut, walau bagaimanapun walaupun Huda berhati baik.


Actions

Information

One response

31 10 2008
malayjournal2

kira-kira anda > sendiri

drop kepada

menyembunyi

dapor > dapur

berfikir > percaya

menjadi >sudah

mencarikan > tertanya-tanya

begitu > supaya

We talked about the order of the final sentence….

cikgu

Leave a comment